Som leder står du med en mangfoldighed af opgaver relateret til drift og styring. Du skal f.eks. lave præsentationer, tolke årsregnskaber, deltage i forhandlinger, styre projekter, arbejde med lean, forestå rekruttering, læse nøgletal og styre projekter. Sådanne opgaver kræver nogle meget specifikke kompetencer.
Denne udfordring adresserer vi på dette kursus. Her får du hands-on-erfaring med en række ledelsesmæssige værktøjer, der ruster dig til mange af dagligdagens specifikke opgaver.
Kurset kommer i naturlig forlængelse af skolens andre lederuddannelser. På ”Grundlæggende lederuddannelse 1” præsenterer vi de to klassiske ledelsesbegreber: leadership, der handler om personaleledelse, udvikling og strategisk ledelse, og management, der dækker lederens drifts- og styringsmæssige opgaver.
På ”Grundlæggende lederuddannelse 2” går vi i dybden med leadership.
På ”Grundlæggende lederuddannelse 3” slutter vi cirklen ved at dykke ned i management. Dette er således kurset for dig, der ønsker at udvide din konkrete ledelsesmæssige værktøjskasse.
Dette kursus har fokus på management. Derfor kommer du til at arbejde med din konkrete værktøjskasse. Hvert modul præsenterer et specifikt emne, der retter sig mod lederens daglige drift og styring:
Modulerne kan med fordel tages som en sammenhængende uddannelse. Du kan dog også vælge at tage et eller flere moduler som selvstændige kurser.
Arbejdsformen er den samme som på de andre lederuddannelser: Du kommer til at arbejde med centrale teorier og modeller, praktiske øvelser og refleksion over din egen lederpraksis. Efter kurset vil du umiddelbart være i stand til at tage de nye værktøjer i brug.
Målgruppe: Uddannelsesmålet retter sig mod AMU-målgruppen. Dvs. personer med en uddannelsesbaggrund til og med erhvervsuddannelsesniveauet.
Beskrivelse: Deltageren kan fremstille grafisk præsentationsmateriale med præsentationsprogrammer, f.eks. til foredrag, informationsskærme og salgspræsentationer. Deltageren kan anvende værktøjets layoutprincipper på et grundlæggende niveau og kan tilrettelægge præsentationen på en hensigtsmæssig måde i forhold til formålet og virksomhedens behov.
Målgruppe: Kurset retter sig mod faglærte og ufaglærte medarbejdere, der arbejder med administrative arbejdsopgaver og skal deltage i lean-processer.
Beskrivelse:
Deltageren har basal viden om lean-værktøjer og kan vurdere betydning af at iværksætte lean-processer i egne administrative arbejdsfunktioner.
Deltageren kan anvende simple lean-værktøjer som fx at afdække spild herunder spild af ressourcer og energi, samt vælge arbejdsprocesser, der er velegnet til optimering eller besparelse af ressourcer
i forbindelse med grøn omstilling.
Målgruppe: Kurset retter sig mod AMU-målgruppens ledere. Det vil sige ledere med en uddannelsesbaggrund til og med erhvervsuddannelsesniveau.
Beskrivelse:
Deltageren kan, som et element i ledelsesfunktionen, gennemføre forhandlinger med f.eks. kunder og leverandører på det operationelle niveau.
I jobfunktionen indgår:
- Identificering af forhandlingssituationen, dens faser og faldgruber.
- Forhandlingsstile og anvendelse af hensigtsmæssige kommunikationsformer på et grundlæggende niveau, herunder spørge- og lytteteknikker.
Målgruppe: Deltagerne er ledere i AMU-målgruppen og ansat i private og offentlige virksomheder, hvor rekrutteringsopgaven er en sekundær men vigtig jobfunktion.
Beskrivelse: Deltageren kan anvende relevante metoder til at tiltrække og rekruttere medarbejdere. Deltageren kan på det operative niveau anvende rekrutteringsværktøjer situationsbestemt i et samspil med medarbejderne og dermed opfylde virksomhedens behov for medarbejdere på kort og lidt længere sigt. Deltageren kan sikre virksomhedens omdømme hos ansøgerne gennem en etisk forsvarlig håndtering af ansøgninger og ansøgere.
Målgruppe: Kurset retter sig mod AMU-målgruppens ledere. Det vil sige ledere med en uddannelsesbaggrund til og med erhvervsuddannelsesniveau.
Beskrivelse:
Deltageren kan varetage projektlederrollen gennem teamudvikling drevet af motivation og engagement,
håndtering af konflikter og kommunikation internt i projektet og i forhold til projektets øvrige interessenter.
Deltageren kan definere rollerne som projektleder- og deltager samt fastlægge kompetencer og ansvarsområder i tilknytning til projektets ledelse, faser og mål.
Deltageren kan identificere projektets rammer, faser, mål og succeskriterier og kan på baggrund heraf udvælge og anvende relevante projektstyringsværktøjer samt definere, organisere og planlægge projekter, hvor der er taget højde for interessenter, risici og øvrige kritiske faktorer.
Målgruppe: Uddannelsesmålet retter sig mod AMU-målgruppen. Dvs. personer med en uddannelsesbaggrund til og med erhvervsuddannelsesniveauet.
Beskrivelse:
Deltageren kan i forbindelse med administrative funktioner selvstændigt planlægge, forberede, gennemføre en effektiv præsentation af et konkret emne eller projekt ved anvendelse af hensigtsmæssige præsentationsteknikker og præsentationsværktøjer, udvalgt på baggrund af målgruppen for præsentationen. Efter præsentationen kan deltageren evaluere forløbet, ved brug af selvevaluering eller gennem deltagerevaluering.
Målgruppe: Kurset retter sig mod AMU-målgruppens ledere i større eller mindre virksomheder, samt andre medarbejderprofiler med de til kurset svarende uddannelsesbehov.
Beskrivelse: Deltageren kan læse og finde relevante oplysninger i et årsregnskab og bruge disse i sine operationelle beslutninger. Deltageren kan formidle relevante dele af årsregnskabet til medarbejdere og andre interessenter.