Som elev på HHX kan der være meget at holde styr på. Vi har derfor lavet Handelsgymnasiets ABC, hvor du kan læse mere om, hvad der sker på skolen, og hvad du skal være opmærksom på.
Tilladt brug af AI:
- Idéer: Brug AI til at få idéer til dit eget arbejde.
- Inspiration: Få inspiration til at komme i gang med dit skrivearbejde.
- Feedback: Modtag feedback på dit skolearbejde.
- Overblik: Få overblik over et emne, du skal arbejde med.
- Forståelsesspørgsmål: Stil forståelsesspørgsmål til et emne, du arbejder med.
- Resumeer: Lav resumeer af tekster, der ligger på det åbne internet.
- Kopiering af tekst: Du må ikke kopiere tekst fra AI og bruge som dit eget arbejde.
- Nærkopiering: Skrive en tekst, der ligner AI-output så meget, at det reelt er kopiering
- Copyright-beskyttet materiale: Du må ikke kopiere copyright-beskyttet materiale ind i AI.
Brug af AI er som udgangspunkt forbudt i prøver og eksamen (mundtlig såvel som skriftlig). Eneste undtagelse herfra er pt. informatik C, B og IT A på HHX, hvor der må anvendes kunstig intelligens.
Overtrædes retningslinjer vil det få konsekvenser jf. skolens studie- og ordensregler.
Tag gerne kontakt til din underviser, hvis du er i tvivl om, hvordan du bedst anvender AI.
Cykler, knallerter og el-løbehjul SKAL parkeres i cykelstativerne i Lollandsgade eller ved parkeringspladsen på skolens areal. Der må IKKE parkeres cykler, knallerter mv. i Turøgade, og HELLER IKKE foran beboelsesejendommene i Lollandsgade, Turøgade, Ærøgade og Langelandsgade.
Særligt for Saxogade
Cykler, knallerter og el-løbehjul SKAL parkeres i cykelkælderen.
Til eksamen og årsprøver (Ifølge Bekendtgørelse af lov om de gymnasiale uddannelser, §28, stk. 4, skal vi afvikle i alt 5 interne prøver, kaldt årsprøver, i elevernes større A- og B-fag) er der mødepligt. Det betyder, at hvis du er syg, skal du dokumentere dette med en lægeerklæring. Udeblivelse fra eksamen eller årsprøver uden grund kan medføre en sanktion, som du kan læse mere om i skolens studie- og ordensregler.
12. maj 2025 | Delvis offentliggørelse af prøveplanen for samtlige skriftlige prøver samt de mundtlige prøver, der afholdes før d. 26. maj 2025. |
16. maj 2025 | Offentliggørelse af eksamensplanen |
Du kan finde din eksamensplan i Studie+.
Skolen bruger elektronisk kommunikation. Du skal derfor gøre følgende:
- Tjekke Studie+ og sms dagligt
- Tjekke din e-mail ofte og på opfordring
- Sørge for at ændre dit mobilnummer + email på Studie+
På http://moodle.ah.dk kan du finde rummet IT på AH, hvor du kan finde vejledninger, tips og tricks, kontaktpersoner og meget mere.
Besøg også IT-centret her: http://www.facebook.com/it.paa.ah.
Krav til it-udstyr i forbindelse med uddannelse på Aalborg Handelsskole
Du skal på Aalborg Handelsskole bruge en Windows PC eller en Mac computer, da der i forbindelse med undervisningen ofte skal anvendes nogle programmer, som kræver installation lokalt på din computer.
Chromebooks, Linux computere og tablets er således IKKE egnede.
Det er vigtigt, at din computer er opdateret med nyeste version af operativsystem, og der gælder aktuelt følgende minimumskrav:
Windows PC: | Nyeste version af Windows 11 |
Mac computer: | MacOS 14 (Sonoma) eller nyere |
Skolens it-support er altid klar til at hjælpe dig, hvis du har problemer med dit login, installation af Office-pakke mv. Hvis din computer ikke lever op til ovenstående, kan der dog være enkelte situationer, hvor it-support ikke kan hjælpe dig og er nødt til at henvise dig til at få din computer opgraderet til kravene.
Åbningstiderne fremgår af opslag i kantinen. Du kan downloade kantinens app, som hedder ’The Cantina’.
Der gælder særlige regler for klager i forbindelse med eksamen, se ’Eksamenshåndbogen’ eller uvm.dk.
Du vil blive introduceret for lektiecaféen ved skoleårets start.
- Alle lektier skrives ind i Studie+.
- Lektier indskrives i Studie+ senest kl. 16.00 på skoledagen før lektionen. Det gælder også weekender og ferier. Lektier til eksempelvis onsdag skal gives for senest tirsdag kl. 16.00, og lektier til mandag skal gives for senest fredag kl. 16.00.
- Maksimalt én skriftlig aflevering pr. skoledag for en given klasse.
- Afleveringstidspunktet for alle skriftlige afleveringer i Studie+ skal være i tidsrummet kl. 16.00 - 22.00.
- Skriftlige afleveringer med en elevtid på 4 timer eller derover skal gives for minimum 10 dage før afleveringsfristen.
- Fordybelsestiden pr. uge bør ikke overstige 12 timer.
Skemaet er ikke ens hele året igennem, så tjek ofte dit skema i Studie+. Selvom vi bestræber os på, at alle timer kan gennemføres som planlagt, kan aflysninger i praksis aldrig helt undgås. Der kan være tale om, at lærere ikke er til stede pga. sygdom, faglige kurser, eksamenskommisionsarbejde, virksomhedsbesøg o. lign. I sådanne tilfælde forsøger vi at mindske generne for jer mest muligt. Når det tidsmæssigt er muligt, sætter lærerne jer i gang med allerede planlagte aktiviteter, så I kan gennemføre f.eks. opgaveløsning i grupper.
Registrering af fravær sker ved lektionens begyndelse. Det er ikke muligt at få fri ud over de ferier og fridage, der er angivet i skolekalenderen.
1.g | 2.g og 3.g | |||
1 | 08.15 - 09.25 | 1 | 08.15 - 09.25 | |
2 | 09.40 - 10.50 | 2 | 09.40 - 10.50 | |
3 | 11.00 - 12.10 | 3 | 11.20 - 12.30 | |
4 | 12.40 - 13.50 | 4 | 12.40 - 13.50 | |
5 | 14.00 - 15.10 | 5 | 14.00 - 15.10 | |
6 | 15.15 - 16.25 | 6 | 15.15 - 16.25 |
Saxogade
1.g, 2.g og 3.g | ||||
1 | 08.15 - 09.25 | |||
2 | 09.40 - 10.50 | |||
3 | 11.00 - 12.10 | |||
4 | 12.40 - 13.50 | |||
5 | 14.00 - 15.10 | |||
6 | 15.15 - 16.25 |
Materialer der anvendes i undervisningen placeres til dig i Microsoft Teams. Du skal tilgå Microsoft Teams på https://www.office.com – login foregår med AH-login.
Virtuelle skoledage fungerer som normale skoledage, men undervisningen foregår online i stedet for fysisk. Der er dog nogle ting, du skal være opmærksom på:
- Skolen bruger Teams som platform til virtuel undervisning, så sørg for at have Teams-appen installeret på din computer.
- Du skal logge på via en computer, ikke en mobiltelefon.
- Dit kamera skal være tændt, og mikrofonen skal fungere.
- Følg altid lærerens instruktioner, da undervisningen er nøje planlagt.
- Du skal være passende påklædt og sidde ved et bord et sted, hvor du kan arbejde uforstyrret og alene.
Vi får værgeoplysningerne via optagelse.dk når eleven ansøger om optagelse. Hvis begge forældre ønsker at stå som værge i vores system, er det vigtigt, at de begge udfylder deres oplysninger på optagelse.dk. Vi kan ikke selv efterregistrere værgeoplysninger.
Handelsgymnasiets elevadministrationssystem sletter automatisk værgeoplysninger på eleverne, når de fylder 18 år. Det er derfor ikke muligt for skolen at kontakte forældre/værge for elever der er myndige.
Hvis du af en eller anden grund ikke føler dig tryg ved at henvende dig direkte til ledelsen, har du også mulighed for at benytte skolens whistleblowerordning. Denne ordning giver dig mulighed for anonymt at rapportere problemer, så de kan blive håndteret uden at afsløre din identitet.